Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení.
Nejběžnější závady automatických převodovek jsou obvykle způsobeny nedostatečnou údržbou. Nedodržení intervalu výměny oleje může vést ke snížení kvality nebo poklesu hladiny oleje a následné poruše vnitřních součástí hydraulické soustavy. Níže jsou uvedeny nejběžnější závady různých typů automatických převodovek:
Nejčastějším příznakem poruchy měniče krouticího momentu jsou vibrace vozidla, které jsou obvykle znatelnější při maximální akceleraci mezi 80 a 100 km/h, a zmizí, pokud zrychlování pokračuje. Pro vyřešení problému je třeba měnič krouticího momentu opravit nebo vyměnit.
Pokud je nízká hladina kapaliny, olejové čerpadlo nasává spolu s kapalinou vzduch, což způsobuje vznik bublin uvnitř hydraulického okruhu. Tím se sníží hydraulický tlak, což způsobí pomalé změny rychlostí a prokluzování spojek a brzd. Je-li hladina oleje příliš vysoká, ozubená kola kapalina kapalinu napění, což zapříčiní vznik stejných podmínek, jako při příliš nízké hladině kapaliny. Použití nesprávné kapaliny může způsobit nejen špatné řazení rychlostních stupňů, může rovněž zapříčinit poškození, dokonce prasknutí převodovky. Je třeba použít olej doporučený výrobcem a do převodovky je důležité doplnit jeho správné množství. Pokud dojde k prasknutí některých z vnitřních součástí převodovky, je třeba je vyměnit nebo opravit.
Spojkové sestavy se během používání opotřebují, neboť jejich funkce spočívá ve spínání a vypínání. Toto opotřebení časem způsobuje nadměrné prokluzování spojek a následně špatné řazení rychlostí. Je důležité dodržovat plán údržby a používat olej doporučený výrobcem. Pokud dojde k prasknutí některých z vnitřních součástí převodovky, je třeba je vyměnit nebo opravit. Poruchy elektronického ovládání Jakékoli chybné měření snímačů nebo závada elektrohydraulického modulu, který řídí otevírání ventilů, způsobí přechod převodovky do nouzového režimu. Chcete-li problém vyřešit, zkontrolujte protokol poruch a opravte nebo vyměňte příslušné součásti uvnitř převodovky.
Nejčastějšími příznaky jsou: nouzový režim s chybovými kódy souvisejícími s elektromagnetickými ventily a klepání při řazení rychlostních stupňů. K tomuto klepání obecně dochází při řazení a vyřazování rychlostního stupně. V případě poruchy pomocí diagnostického přístroje zkontrolujte protokol paměti a opravte nebo vyměňte poškozené součásti převodovky.
Pokud dojde k selhání olejového čerpadla, nedodává hydraulický tlak a znemožní řazení různých převodových stupňů nebo zpátečky. Zkontrolujte elektronický řídicí systém, zkontrolujte hodnoty vnitřního tlaku a podle stavu čerpadla se rozhodněte, zda jej opravíte nebo vyměníte.
Zápach může vznikat, pokud dojde k přehřátí převodového oleje. Tyto příznaky a účinky může rovněž způsobit použití jiného než doporučeného oleje. Ve všech případech musí být respektováno množství a typ oleje doporučené výrobcem. Přehřátí je obvykle způsobeno nedostatečnou údržbou a vynecháním výměny oleje před tím, než dojde ke snížení jeho kvality. Pokud olej není vyměněn včas, ztrácí své vlastnosti a zvyšuje se tření kovových součástí převodovky, což vede ke zvýšení teploty.